31 فروردین 1403 1:10 ب.ظ

الزام ایجاد پنجره واحد سرمایه‌گذاری در بخش معادن /مشکلات عدیده معدن کاران منجر به تعطیلی معادن استان شده است

در نشست فعالان بخش خصوصی و دولتی استان مطرح شد:

الزام ایجاد پنجره واحد سرمایه‌گذاری در بخش معادن /مشکلات عدیده معدن کاران منجر به تعطیلی معادن استان شده است

در نشست فعالان اقتصادی بخش خصوصی و دولتی بر ضرورت این نکته تاکید شد: ایجاد پنجره واحد بخش معدن برای معرفی ظرفیت‌های استان و سرمایه‌گذاری بهتر در استان ضروری است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی، سعید پورآبادی رییس اتاق بازرگانی در نشست فعالان بخش خصوصی و دولتی که درمحل اتاق بجنورد برگزار شد، گفت: این جلسه با هدف بررسی مسائل و مشکلات حوزه معدن کاران استان از جمله رکود اقتصادی معادن استان و نحوه دریافت حقوق دولتی برگزار شد.

وی افزود: متاسفانه معدن کاران استان با مسائل و مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می کنند که باعث تعطیلی معادن نیز شده است.

ناصر فخر موحدی، سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی نیز دراین جلسه  اظهارداشت: مشکل اصلی بخش معدن نبود پنجره واحد است که با ایجاد آن رونق در اشتغالزایی، جذب سرمایه گذاری و بهبود وضعیت معدنی معادن در استان ایجاد خواهد شد.

وی تصریح کرد: پنجره واحد می‌تواند زیر مجموعه خانه معدن و خانه صنعت و معدن باشد.

سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی با بیان اینکه مسائل و مشکلات حوزه معادن استان باید در بخش های مختلف از جمله قوانین، دستور العمل‌ها و چالش ها باید شناسایی شود افزود: باید برای توسعه و رشد اقتصادی استان از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کرد که در این راستا باید به دنبال حل مشکلات آنان باشیم. 

نبود زیرساخت مهمترین مشکل معدن

رییس خانه معدن خراسان شمالی نیز در این نشست ادامه داد: فعالیت در حوزه معدن به سرمایه گذاری سنگین نیاز دارد و همچنین زمان بر است که باید توجه بیشتری به فعالان این بخش شود.

علی اصغر شادمانی افزود: نبود زیر ساخت های حمل و نقل مهم ترین مشکل حوزه معدن است چرا که معدن کاران باید محصول را برای فراوری به سایر استان ها حمل کنند که این مستلزم هزینه زیادی است.

وی نبود حمل و نقل ریلی را مهم ترین چالش در حوزه فعالیت معدنی دانست و افزود: ماشین آلات در این حوزه بسیار فرسوده است که باید به روزرسانی شود.

رییس خانه معدن خراسان شمالی نبود ماشین آلات را یکی دیگر از مشکلات معدن کاران استان دانست و تصریح کرد: ماشین آلات وارداتی به معادن با ظرفیت های بالا اختصاص می یباد در حالی که معدن کاران استان در مقیاس های کوچک فعالیت می کنند.

وی بیان کرد: معدن کاران استان از بیل مکانیکی و سایر ماشین آلات محروم هستند که در این حوزه بیشتر از ماشین آلات اجاره ای استفاده می کنند که هزینه های بالایی تحمیل خواهد شد.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و این پهنه دارای ۲۵۰ معدن است که نیمی از این معادن غیرفعال و میزان سرمایه گذاری توسط معدنکاران استان یکهزار و ۳۴۰ میلیارد ریال است

اخبار بیشتر