13 اردیبهشت 1403 4:34 ق.ظ

اهمیت نقش صنعت گردشگری در اقتصاد بعنوان یک راهبرد جدید

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان شمالی ، دکتر محمدرضا حسین نژاد، رییس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی و استاندار خراسان شمالی با اشاره به اهمیت صنعت گردشگری گفت: کشور ﻣﺎ ﺑﺎ ﻗﺪﻣﺖ ﺗﺎرﯾخی چندﯾﻦ ﻫﺰار ﺳﺎﻟﻪ و ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻓﺮاوان و ﻏنی ﺟﺬب گردشگري میﺗﻮاﻧﺪ در رﻗﺎﺑﺖ ﺟﻬﺎنی گردﺷگري ﺷﺮکت کند و ازاﯾﻦ ﻣﻨﺒﻊ ﺳﺮﺷﺎر، ﺳﻬمی ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ و در ﺧﻮر داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.

ایشان افزود: ﻫﻤچنین  ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﯾﻦ ﻣﻄﻠﺐ که در کشور ﻣﺎ30درﺻﺪ ﺟﻤﻌﯿﺖ در ﻣﻨﺎﻃﻖ روﺳﺘﺎیی زﻧﺪگی می کنند. کشاورزی ﺑﻪ ﺗﻨﻬﺎیی ﻧمی ﺗﻮاﻧﺪ اﺷﺘﻐﺎل و درآﻣﺪ کافی را ﺑﺮاي ﺟﻤﻌﯿﺖ روﺳﺘﺎیی ﻓﺮاﻫﻢ آورد.

رییس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با توجه به اینکه استان خراسان شمالی از ظرفیت­های گوناگون فرهنگی- هنری، محیطی و روستاهای متنوع و جذاب، برخوردار است، اظهارکرد: گسترش گردشگری بعنوان یک راهبرد جدید در زمینه توسعه پایدار، می‎تواند نقش مهمی در متنوع‎سازی اقتصاد کشور ایفا کند

ایشان تصریح کرد: این صنعت می تواند زمینه‎ساز ایجاد فرصت‎های جدیدی در نواحی روستایی کشور باشد و از آنجا که شواهد نشان می‌دهد در بسیاری از مقصدهای گردشگری کشور، پایداری در سطح پایینی قرار دارد و چنین فرایندی اساس توسعه پایدار جوامع محلی این روستاها را به خطر خواهد انداخت.

ضرورت مشارکت بانک های خصوصی استان در راستای رونق تولید

دکتر مازیارزند دبیر و سخنگوی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان شمالی

با اعلام اینکه ، متقاضیانی که دارای صلاحیت های لازم هستند باید توسط بانک ها مورد توجه قرار گیرند.

ایشان با تاکید بر این که مدت زمان رسیدگی به درخواست های متقاضیان دریافت وام های بانکی باید کاهش پیدا کرده و سریع تر تعیین تکلیف شوند، افزود: انتظار داریم بانک های استان با استفاده از منابع داخلی خود بخشی از درخواست های دریافت وام را پاسخ دهند.

ایشان با اشاره به این که مشکل بیکاری موجب بروز بسیاری از مسائل و جرائم اجتماعی می شود، گفتند: امیدواریم بانک ها خصوصی مشارکت بیشتری در فعالیت های اقتصادی استان خراسان شمالی داشته باشند.

شریفیان رئیس اداره امور شعب بانک ملی اسان نیز در این جلسه نسبت مصارف به منابع بانک ها اعلام کرد و افزود: در سه ماه نخست امسال این نسبت دارای افزایش بوده است.

وی از افزایش مطالبات و معوقات بانک ها نیز خبر داد و افزود: ۵۰درصد مطالبات ما مطالبات سررسید گذشته است.

نسبت مصارف به منابع بانک های خراسان شمالی همیشه بیش از صد در صد و این رقم بیش از  استاندارهای تعیین شده توسط بانک مرکزی است.

رحمانی مدیر کل اقتصادی و دارایی استان خراسان شمالی، اظهار داشت: تصمیمات بودجه‌ای و بانکی برای استانی که بیشترین و کمترین نرخ ازدواج را دارند یکسان است.

ایشان افزود: میزان مصارف به منابع بانکی خراسان شمالی ۱۶۰ درصد است لذا مجبورند از بانک مرکزی استقراض کنند.

مریم.قدوسی

اخبار بیشتر