14 اردیبهشت 1403 4:04 ب.ظ

بررسی طرح ایجاد بندر خشک در استان خراسان شمالی

دبیر و سخنگوی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی اعلام کرد:

بررسی طرح ایجاد بندر خشک در استان خراسان شمالی

ایجاد بندرخشک از اهمیت بین المللی برخوردار است

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی، دکتر مازیار زند، دبیر و سخنگوی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان شمالی با اشاره به ویژگی  بنادر خشک در خراسان شمالی گفت: ایجاد بنادر خشک  علاوه بر نقشی که در حمل و نقل محموله دارند، ممکن است شامل تسهیلاتی برای ذخیره‌سازی و تجمیع کالاها، تعمیر و نگهداری برای شرکت‌های حمل بار جاده‌ای یا ریلی و خدمات ترخیص کالا از گمرک باشد.

ایشان تصریح کرد: قرار گرفتن این تاسیسات در بندر خشک رقابت را برای ذخیره سازی و فضای گمرکی در خود بندر دریایی کاهش می‌دهد.

زند با اعلام اینکه بنادر خشک ایران شامل محصولاتی با بسته‌بندی‌های متعدد، اعم از کانتینرهای صادراتی، وارداتی و یا ترانزیتی است افزود:  این پروسه نهایتا با نظارت و مدیریت گمرک به مقاصد نهایی ارسال می‌شوند.

محمد رضا حسین نژاد ، رییس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی و استاندار خراسان شمالی

با اشاره به جایگاه بندر خشک در استان اظهار کردند:  با این اقدام خدمات لازم جهت حمل ونقل فراهم می گردد  و هر نوع حمل ونقل جاده ایی ، ریلی ، هوایی دریایی میتواند از آنجا اقدام شود.

وی افزود: ایجاد بندر خشک از اهمیت بین المللی زیادی بر خوردار است  و میتواند به توسعه تجاری کمک نماید.

 او ادامه داد:بندر خشک را می توان یک مکانی امن برای کنترل ، انبار داری موقت ، بازرسی و گمرک در تجارت بین الملل دانست . بنادر خشک دارای مزایای بسیاری در اقتصاد و محیط زیست یک کشور دارد .

سعید کریمی- رییس کمیسیون انرژی، حمل و نقل ،گمرک و محیط زیست اتاق بجنورد به مصوبه بنادر خشک  بر اساس آیین‌نامه اجرایی ایجاد و فعالیت بنادر خشک در کشورطی سال 1393، اشاره کرد و گفت: بندر خشک به پایانه‌ای ترکیبی در داخل کشور و مجاور خطوط اصلی ریلی و جاده‌ای مبادلاتی مانند ایستگاه‌های ریلی و پایانه‌های جاده‌ای گفته می‌شود که در نزدیکی مراکز تجمع کالا (تولید یا مصرف) بوده و حداقل به وسیله ۲ شیوه ریل و جاده به بنادر ساحلی یا مرزهای فعال تجاری متصل است.

وی افزود: افزایش استفاده از کانتینر حمل‌ونقل دریایی از یک سو و رشد قابل توجه کشتی‌های بسیار بزرگ حامل کانتینر باعث افزایش قابل توجه میزان کالا در بنادر و در نتیجه تراکم تردد در بنادر و مسیرهای منتهی به بنادر، همچنین کمبود فضای مناسب به منظور تخلیه، بارگیری و انبارسازی کانتینرها شده است که این موضوع موقعیت ایجاد بنادر خشک در مناطقی که به دریا دسترسی ندارند را اثر بخش تر کرده است.

لازم به یاد آوری است: حدود 30 بندر خشک در استانهای مختلف تاسیس شده است تا از این طریق ضمن کاهش تراکم کالا در بنادر ساحلی، تحویل و ارسال محموله‌ها را سریع‌تر و آسان‌تر انجام دهند.

اخبار بیشتر