30 اردیبهشت 1403 7:51 ب.ظ

پیشنهادات بخش خصوصی در خصوص ابلاغ  بخشنامه سهمیه بندی واردات

پیشنهادات بخش خصوصی در خصوص ابلاغ  بخشنامه سهمیه بندی واردات در سال 1403 و چالشهای تخصیص ارز از بانک مرکزی اعلام شد

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای گفتگوی دولت وبخش خصوصی استان، درجلسه کمیته کارشناسی شورای گفتگو برخی  فعالین بخش خصوصی حاضر در جلسه  اظهار داشتند: مشکلات صنعتگرها دردو بخش خلاصه می شود اول اینکه تصمیمات و شرایطی که دولت ها برای آنها اتخاذ می کند و بخش دوم  صنایعی مانند فولاد ریخته گری پتروشیمی است که بابت فرسودگی ماشین آلات ، هزینه های زیادی را متحمل می شوند.

موضوع دیگر این است که با توجه به تقریبا رایگان بودن منابع گاز، صادرات ما کم است و در کشورهای دیگر با توجه به بالا بودن هزینه سوخت مایع ، صادرات بیشتر است و از جمله علتها ، فرسودگی ماشین آلات صنایع کشوراست.

همچنین در خصوص سهمیه ی ارزی که می بایست در زمان مناسب به تولید کننده اختصاص می یافت ،محقق نشد.  به عنوان مثال تخصیص ارز یکسال بعد انجام شد و موجب شد بازار هدف صادرکننده از بین برود.

 بعضی از استان ها در خصوص تسهیل امور صادرکنندگان سرمایه گذاری کرده اند مانند بندر عباس به عنوان مثال یک تریلی کالا از بندرعباس خریداری شده و تبدیل به بیست تریلی کالا شده و از استان خارج شده و برای تولیدکننده هزینه حمل به همراه داشته است ولی همین کالا در بندرعباس تولید می شود و از این زیرساخت استفاده می کند و هزینه حمل و ارزش افزوده پرداخت نمی کند و هر دو  از ارز 42000 تومانی بصورت یکسان استفاده می کنند و دولت باید این مشکل را به صورتی حل کند.

به عنوان مثال باید تفاوتی برای استانهای محروم و کم برخوردار با استانهای پیشرو وجود داشته باشد .

 در مورد تخصیص ارز نیز موضوع به همین منوال است  ، خراسان شمالی تا مبلغی متعارف  ارز را بصورت آزاد بفروشند تا بتوانند با جبران این خسارات حداقل ماشین آلات خود را بروز نماید.

اخبار بیشتر