28 تیر 1404 12:20 ق.ظ

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی، روز  پنجشنبه، ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴، جلسه کمیته کارشناسی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با تمرکز بر استعلام وضعیت سامانه جامع تجارت و پیامدهای آن و همچنین چالش‌ها و مسائل مرتبط با سامانه مودیان مالیاتی، در محل سالن جلسات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بجنورد برگزار شد.

تأکید بر مشکلات سامانه جامع تجارت

در ابتدای جلسه، مریم محروقی، معاون مجامع و شوراهای اتاق بازرگانی، با اشاره به اینکه یکی از معضلات اساسی فعالان اقتصادی، مشکلات سامانه جامع تجارت است و دامنه شمول فعالیت‌های آن گسترده می‌باشد، هدف از تشکیل جلسه را بیان پیامدها و مشکلات این حوزه جهت اعلام به اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد.

نگاه کارشناسان به چالش‌های سامانه:

رحیمی  نماینده اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان وی به لزوم تأیید آنلاین خریدها و فروش‌ها در سامانه جامع تجارت اشاره کرد و گفت: “مشکلات به صورت موردی و در اپلیکیشن بله به پشتیبان منعکس می‌شود و قطعی‌هایی نیز وجود دارد، اما ادامه دار نیست. راه حل اولیه، تیکت زدن است که پاسخ داده می‌شود و در صورت عدم رفع مشکل، از طریق پشتیبان کشوری پیگیری خواهیم کرد.”

صفرزاده نماینده اداره کل صمت استان با بیان اینکه سامانه جامع تجارت از سال ۱۳۹۵ با هدف تسهیل امور راه‌اندازی شده، مشکل اصلی را در عدم اشراف کامل کاربران به سامانه و بارگذاری نادرست اطلاعات دانست. وی همچنین به تأخیر در پاسخگویی استعلام ماده ۱۸۶ مالیات اشاره کرد که فرآیند دریافت کارت بازرگانی را با مشکل مواجه می‌سازد.

فرزانه  صمدی (کارشناس کارت بازرگانی اتاق بجنورد نیز تأکید کرد که اتاق بازرگانی در سامانه جامع تجارت دخالتی ندارد اما به دلیل مراجعه فعالان اقتصادی به این نهاد برای حل مشکلات، تنها راهکار موجود تماس با سامانه ۱۲۴ است. خانم صمدی عمده مشکلات را مربوط به حوزه مالیات، ثبت کد اقتصادی، تعریف کد کارگاهی تأمین اجتماعی، استعلام مدارک تحصیلی و اختلالات بانک مرکزی در تأیید شماره شبا عنوان کرد که منجر به خطا در سامانه می‌شود. همچنین مشکلات در استعلام کد پستی با سامانه اداره پست نیز مطرح گردید.

قربانی نماینده انجمن پیمانکاران عمرانی استان هم سامانه جامع تجارت را مسبب ناهمگونی بین دستگاه‌ها و پیچیدگی فرآیندها دانست و به مشکلات فنی و عدم آموزش کافی اشاره کرد. ایشان همچنین به فرآیند تکراری تأیید فاکتورهای خرید و فروش و فرمت قدیمی و غیرکاربردی صورت‌های مالی و گزارشات حسابرسی در سامانه اشاره کرد که موجب نارضایتی پیمانکاران می‌شود.

تأکید بر نیاز به هماهنگی و بهبود:شرکت‌کنندگان در جلسه بر لزوم هماهنگی بیشتر بین دستگاه‌های اجرایی، بهبود زیرساخت‌های فنی، ارائه آموزش‌های لازم به کاربران و اصلاح فرآیندهای پیچیده در سامانه‌های مذکور تأکید کردند. انتظار می‌رود نتایج این جلسه به منظور رفع چالش‌ها و تسهیل فعالیت‌های اقتصادی، به مراجع ذی‌صلاح منعکس گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *