4 خرداد 1404 2:31 ب.ظ

بررسی طرح ایجاد بندر خشک در استان خراسان شمالی

دبیر و سخنگوی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی اعلام کرد:

بررسی طرح ایجاد بندر خشک در استان خراسان شمالی

ایجاد بندرخشک از اهمیت بین المللی برخوردار است

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی، دکتر مازیار زند، دبیر و سخنگوی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان شمالی با اشاره به ویژگی  بنادر خشک در خراسان شمالی گفت: ایجاد بنادر خشک  علاوه بر نقشی که در حمل و نقل محموله دارند، ممکن است شامل تسهیلاتی برای ذخیره‌سازی و تجمیع کالاها، تعمیر و نگهداری برای شرکت‌های حمل بار جاده‌ای یا ریلی و خدمات ترخیص کالا از گمرک باشد.

ایشان تصریح کرد: قرار گرفتن این تاسیسات در بندر خشک رقابت را برای ذخیره سازی و فضای گمرکی در خود بندر دریایی کاهش می‌دهد.

زند با اعلام اینکه بنادر خشک ایران شامل محصولاتی با بسته‌بندی‌های متعدد، اعم از کانتینرهای صادراتی، وارداتی و یا ترانزیتی است افزود:  این پروسه نهایتا با نظارت و مدیریت گمرک به مقاصد نهایی ارسال می‌شوند.

محمد رضا حسین نژاد ، رییس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی و استاندار خراسان شمالی

با اشاره به جایگاه بندر خشک در استان اظهار کردند:  با این اقدام خدمات لازم جهت حمل ونقل فراهم می گردد  و هر نوع حمل ونقل جاده ایی ، ریلی ، هوایی دریایی میتواند از آنجا اقدام شود.

وی افزود: ایجاد بندر خشک از اهمیت بین المللی زیادی بر خوردار است  و میتواند به توسعه تجاری کمک نماید.

 او ادامه داد:بندر خشک را می توان یک مکانی امن برای کنترل ، انبار داری موقت ، بازرسی و گمرک در تجارت بین الملل دانست . بنادر خشک دارای مزایای بسیاری در اقتصاد و محیط زیست یک کشور دارد .

سعید کریمی- رییس کمیسیون انرژی، حمل و نقل ،گمرک و محیط زیست اتاق بجنورد به مصوبه بنادر خشک  بر اساس آیین‌نامه اجرایی ایجاد و فعالیت بنادر خشک در کشورطی سال 1393، اشاره کرد و گفت: بندر خشک به پایانه‌ای ترکیبی در داخل کشور و مجاور خطوط اصلی ریلی و جاده‌ای مبادلاتی مانند ایستگاه‌های ریلی و پایانه‌های جاده‌ای گفته می‌شود که در نزدیکی مراکز تجمع کالا (تولید یا مصرف) بوده و حداقل به وسیله ۲ شیوه ریل و جاده به بنادر ساحلی یا مرزهای فعال تجاری متصل است.

وی افزود: افزایش استفاده از کانتینر حمل‌ونقل دریایی از یک سو و رشد قابل توجه کشتی‌های بسیار بزرگ حامل کانتینر باعث افزایش قابل توجه میزان کالا در بنادر و در نتیجه تراکم تردد در بنادر و مسیرهای منتهی به بنادر، همچنین کمبود فضای مناسب به منظور تخلیه، بارگیری و انبارسازی کانتینرها شده است که این موضوع موقعیت ایجاد بنادر خشک در مناطقی که به دریا دسترسی ندارند را اثر بخش تر کرده است.

لازم به یاد آوری است: حدود 30 بندر خشک در استانهای مختلف تاسیس شده است تا از این طریق ضمن کاهش تراکم کالا در بنادر ساحلی، تحویل و ارسال محموله‌ها را سریع‌تر و آسان‌تر انجام دهند.

اخبار بیشتر

اخبار

بررسی نحوه محاسبات و به روز رسانی هزینه استهلاک شرکت های تولیدی و صنعتی در حوزه مالیات

در گزارش کمیته کارشناسی شورا موضوع  نحوه محاسبات و به روز رسانی هزینه استهلاک شرکت های تولیدی و صنعتی در حوزه مالیات مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی، مهندس  کاظمی دبیر و سخنگوی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در جلسه کمیته کارشناسی شورا که 18 اسفند ماه 1403 برگزار شد،  با اشاره به  تبصره (۱) ماده (۱۴۹) قانون مالیات های مستقیم گفت: هزینه استهلاک ناشی از افزایش تجدید ارزیابی به عنوان هزینه قابل قبول تلقی نمی شود و …

بیشتر بخوانید »
اخبار

الزام حمایت از شرکت های تولیدی و کشاورزی استان خراسان شمالی

عدم زیر ساخت در استان توان شرکت های تولیدی و کشاورزی به منظور استفاده دائم از ظرفیت شرکت های حمل و نقل را با مشکل مواجه کرده است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی ، جلسه کمیته کارشناسی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان شمالی روز پنجشنبه  2 اسفند ماه 1403 با موضوع نقد و بررسی در خصوص لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم و  درخواست پذیرش تاریخ مبایعه نامه به عنوان مالک محاسبه مالیات بر ارزش افزوده نقل و انتقال کامیون ملکی شرکت حمل و نقل جاده ای در سنوات قبل   در محل سالن جلسات اتاق بجنورد برگزار شد…

بیشتر بخوانید »