به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسانشمالی، در ابتدای جلسه سعید کریمی، رییس کمیسیون انرژی و عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی بجنورد با ابراز گلایه از نحوه تخصیص سوخت به شرکت های حمل و نقل مسافر و بار گفت: از ۵ سال گذشته ، تخصیص سوخت براساس پیمایش در سازمان حمل و نقل جاده ای کشور راه اندازی شده است.
وی ادامه داد: این امر هر ۱۵ روز یکبار انجام می شود و براساس نوع، مدل، سن و عملکردی که ماشین دارد میزان سهمیه ها متفاوت است و با عنوان(سهمیه عملکرد) از این موضوع یاد می شود.
در ادامه سعید پورآبادی مدیر شرکت حمل و نقل و مسافربری بجنورد بیان داشت: طی روزهای گذشته شرکت های مسافربری به دلیل قاچاق بنزین از ارائه خدمات ممنوع شده اند.



او بیان کرد: شرکت های حمل و نقل در واقع حق العمکار هستند و وقتی ناوگانی را در اختیار می گیرند به صورت اجاره، صورت حساب را صادر می کنند .
پورآبادی افزود: اگر صورتحساب مشکل دارد تخلف شرکت مسافربری است ولی چنانچه سرویسی صورت نگرفته است راننده متخلف است .
او ادامه داد: تردد ناوگان در مسیری که انجام می شود بایستی بررسی گردد که چه میزان سوخت مصرف می شود به عنوان مثال اگر با یک کارت ۵ هزار لیتری، فقط ۲هزار لیتر مصرف می شود شرکت مقصر نیست و باید متولی امرموضوع را بررسی نماید.
شرفی، نماینده شرکت حمل و نقل بار بجنورد نیز بیان داشت:سهمیه بندی بنزین برای ما مشکل ساز شده است روزی 300 لیتر بنزین بیشتر نمی شود استفاده کرد و اگر بیشتر از این مبلغ از کارت استفاده شود مشمول جریمه می گردد و همین برای صنف ما مشکلات عدیده ای را ایجاد کرده است .
سعید سبحانی، نماینده اداره کل حمل و نقل و راهداری در ادامه گفت : با توجه به اینکه گازوئیل در کشور ما به دلیل ارزانی قاچاق می شود ،طرحی ارائه شد که حمل و نقل بر مبنای پیمایش سوخت اختصاص یابد، بدین صورت که اگر ماشینی حرکت کرد سوخت به آن تعلق گیرد .
وی افزود: با گسترش تخلفات رانندگان در خصوص قاچاق سوخت و بر اساس پیگیری از طریق دوربین های بین جاده ای مشخص شد ، برخی رانندگان اصلا به شهر مورد نظر نرفته اند و سوخت را قاچاق کرده اند.
در ادامه با توجه به اعلام موضوع تخلف رانندگان در حوزه فروش گازوئیل، اظهار داشت : بر اساس قانون شرکت های مسافربری موظفند مدیریت تمامی جوانب امر در مورد رانندگان را برعهده بگیرند.
او افزود: پیشنهاد می شود از سوی شرکت های مسافربری و حمل و نقل منشور اخلاقی تهیه شود که بر اساس آن کلیه رانندگان از این منشور تبعیت کنند و در صورت عدم رعایت قوانین و مقررات منشور ، هیچ شرکتی با فرد متخلف همکاری ننماید.
در ادامه کفاشی معاون اداره کل تعزیرات حکومتی استان بیان داشت: در سال 90 زمانی سوخت را به عنوان قاچاق مورد رسیدگی قرار می دادیم از مرز خارج می شد ولی از سال 94 طبق تبصره 4 ماده 18 سوخت به عنوان کالای داخلی اگر عامل فروشنده و خریدار ضوابط را رعایت نکند قاچاق محسوب می شود.
در ادامه کرامتی، نماینده استانداری خراسان شمالی در این خصوص گفت : در حال حاضر مالکین کامیون ها با راننده که وارد مذاکره می شوند راننده ها علاوه برحقوق ،متقاضی فروش سوخت اضافه باک هم می شوند و این نوعی قاچاق و فساد است.
وی افزود: پیمایش باید واقعی صورت گیرد ولی متاسفانه در حال حاضر موارد تخلف در این زمینه فراوان است به عنوان مثال بر اساس بارنامه ،خودروها باید مسافت طولانی راطی کرده باشند و یا اینکه دوربین های بین جاده ای ،عبور خودروها را ثبت نموده باشند ولی اینگونه نیست .
کرامتی افزود: اعلام ضرورت استفاده ی خودروهای حمل مسافر و بار از GPS باید مشخص باشد از اول ماه تا آخرماه چقدر پیمایش انجام شده است و نظارت دستگاه اجرایی روی این موضوع باید اتفاق بیفتد .
#اتاق_بازرگانی_بجنورد
