18 شهریور 1404 9:43 ب.ظ

گلایه جایگاه داران از نحوه تخصیص سوخت به شرکت های حمل و نقل مسافر و بار

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان‌شمالی، در ابتدای جلسه سعید کریمی، رییس کمیسیون انرژی و عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی بجنورد با ابراز گلایه از نحوه تخصیص سوخت به شرکت های حمل و نقل مسافر و بار گفت: از ۵ سال گذشته ، تخصیص سوخت براساس پیمایش در سازمان حمل و نقل جاده ای کشور راه اندازی شده است.

وی ادامه داد: این امر هر ۱۵ روز یکبار انجام می شود و براساس نوع، مدل، سن و عملکردی که ماشین دارد میزان سهمیه ها متفاوت است و با عنوان(سهمیه عملکرد) از این موضوع یاد می شود.

در ادامه سعید پورآبادی مدیر شرکت  حمل و نقل و مسافربری بجنورد بیان داشت: طی روزهای گذشته شرکت های مسافربری به دلیل قاچاق بنزین از ارائه خدمات ممنوع شده اند.

او بیان کرد: شرکت های حمل و نقل در واقع حق العمکار هستند و وقتی ناوگانی را در اختیار می گیرند به صورت اجاره، صورت حساب را صادر می کنند .

پورآبادی افزود: اگر صورتحساب مشکل دارد تخلف شرکت مسافربری است ولی چنانچه سرویسی صورت نگرفته است راننده متخلف است .

او ادامه داد: تردد ناوگان در مسیری که انجام می شود بایستی بررسی گردد که چه میزان سوخت مصرف می شود به عنوان مثال اگر با یک کارت ۵ هزار  لیتری، فقط ۲هزار  لیتر مصرف می شود شرکت مقصر نیست و باید متولی امرموضوع را  بررسی نماید.

  شرفی، نماینده شرکت حمل و نقل بار بجنورد نیز  بیان داشت:سهمیه بندی بنزین برای ما مشکل ساز شده است روزی 300 لیتر بنزین بیشتر نمی شود استفاده کرد و اگر بیشتر از این مبلغ از کارت استفاده شود مشمول جریمه می گردد و همین برای صنف ما مشکلات عدیده ای را ایجاد کرده است .

سعید سبحانی، نماینده اداره کل حمل و نقل و راهداری در ادامه گفت : با توجه به اینکه گازوئیل در کشور ما به دلیل ارزانی قاچاق می شود  ،طرحی ارائه شد که حمل و نقل بر مبنای پیمایش سوخت اختصاص یابد، بدین صورت که اگر ماشینی حرکت کرد سوخت به آن تعلق گیرد .

وی افزود: با گسترش تخلفات رانندگان در خصوص قاچاق سوخت و بر اساس پیگیری از طریق دوربین های بین جاده ای مشخص شد ، برخی رانندگان اصلا به شهر مورد نظر نرفته اند و سوخت را قاچاق کرده اند.

در ادامه با توجه به اعلام موضوع تخلف رانندگان در حوزه فروش گازوئیل، اظهار داشت : بر اساس قانون شرکت های مسافربری موظفند مدیریت تمامی جوانب امر در مورد رانندگان را برعهده بگیرند.

او افزود:  پیشنهاد می شود از سوی شرکت های مسافربری و حمل و نقل منشور اخلاقی تهیه شود که بر اساس آن کلیه رانندگان از این منشور تبعیت کنند و در صورت عدم رعایت قوانین و مقررات منشور ، هیچ شرکتی با فرد متخلف همکاری ننماید.

در ادامه  کفاشی معاون اداره کل تعزیرات حکومتی استان بیان داشت: در سال 90 زمانی سوخت را به عنوان قاچاق مورد رسیدگی قرار می دادیم از مرز خارج می شد ولی از سال 94 طبق تبصره 4 ماده 18 سوخت به عنوان کالای داخلی اگر  عامل فروشنده و خریدار ضوابط را رعایت نکند قاچاق محسوب می شود. 

در ادامه کرامتی، نماینده استانداری خراسان شمالی در این خصوص گفت : در حال حاضر مالکین کامیون ها با راننده که وارد مذاکره می شوند راننده ها علاوه برحقوق ،متقاضی فروش  سوخت اضافه باک  هم می شوند و این نوعی قاچاق و فساد است.

وی افزود: پیمایش باید واقعی صورت گیرد ولی متاسفانه در حال حاضر موارد تخلف در این زمینه فراوان است به عنوان مثال بر اساس بارنامه ،خودروها باید مسافت طولانی راطی کرده باشند و یا اینکه دوربین های بین جاده ای ،عبور خودروها را ثبت نموده باشند ولی اینگونه نیست .

 کرامتی افزود: اعلام ضرورت استفاده ی خودروهای حمل مسافر و بار از  GPS  باید مشخص باشد از اول ماه تا آخرماه چقدر پیمایش انجام شده است و نظارت دستگاه اجرایی روی این موضوع باید اتفاق بیفتد .

#اتاق_بازرگانی_بجنورد

اخبار بیشتر

اخبار

بررسی چالش‌های سرمایه‌گذاری در انرژی خورشیدی در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان شمالی

در این نشست، عباس کاظمی، با اشاره به مزایای نیروگاه‌های خورشیدی در مناطق شهری برای تأمین انرژی پایدار، به چالش‌هایی مانند محدودیت‌های فضایی، مسائل قانونی

بیشتر بخوانید »