10 اردیبهشت 1403 2:48 ق.ظ

بررسی چالش فرآیند صدور و تمدید کارت بازرگانی در سامانه جامع تجارت

جلسه کمیته کارشناسی ذیل شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی  روز سه شنبه مورخ 24/07/1402 در محل سالن جلسات اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی بجنورد تشکیل شد.

-«عدم ارائه شناسه یکتا توسط موجر»

-«استعلام کدپستی سامانه‌های دولتی»

سرعت بالای تولید مقررات

-خارج شدن فرآیند صدور و تمدید کارت بازرگانی توسط اتاق

-نواقص سامانه‌ای سند تک‌برگ،

-عدم امکان دریافت شناسه رهگیری،

-تبعیض اماکن غیرمسکونی و مسکونی و مشکلات مربوط به صدور کارت بازرگانی برای فعالان اقتصادی که اقدام به تولید بدون کارخانه کرده‌اند

-مبارزه با قاچاق کالا و ارز با ایجاد این سامانه

– فرآیند صدور و تمدید کارت بازرگانی از دست کارشناسان خارج و سیستمی شده است.

 – اصلاحاتی در آیین‌نامه مربوطه اعمال شد که یک‌سری موارد نظیر رفع تعهد ارزی، چک برگشتی، محل کسب نیز حل شد.

-برای متقاضیان تمدید کارت بازرگانی، شرایطی در نظر گرفته شد که در صورت عدم برخورداری از شروط از طریق رتبه‌بندی بتوانند فرآیند تمدید کارت بازرگانی را به پایان برسانند.

– الزام سند مالکیت تک‌برگ از سوی متقاضیان ،سیستم در مورد متقاضیانی پیام خطا می‌دهد که هیچ نوع کاربری را برای ملک خود ذکر نکرده باشند. اما اینکه بنگاه‌ها مکلف به درج شناسه یکتای سند در قرارداد اجاره شوند، چالش جدیدی پدید می‌آورد؛ به این دلیل که بسیاری از املاک سند تک‌برگ ندارند. بنابراین باید به فکر راه‌حل جایگزین باشیم.(راهکار)

-با اصلاح آیین‌نامه ماده 10 قانون مقررات صادرات و واردات، بخش عمده‌ای از مشکلات برطرف شده است، ولی اکنون اغلب چالش‌های مطرح شده مربوط به فرایند صدور کارت بازرگانی که برای حل آن‌ها ابزاری در دست نبوده و باید با بازگشت به عقب، برخی از این موارد به صورت دستی انجام گیرد.

مریم محروقی

اخبار بیشتر