10 اردیبهشت 1403 6:27 ق.ظ

بررسی اختلاف نظر اپتومتریست ها و عینک فروش ها

درجلسه کمیته کارشناسی شورا مطرح شد:

اپتومتریست ها و عینک فروش ها  باید مجوز اصناف را داشته باشند

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی ،ام البنین اصفهانی ،سرپرست دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری خراسان شمالی در جلسه کمیته کارشناسی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان که در محل استانداری برگزار شد گفت: به استناد آیین نامه چگونگی رفع اختلاف بین دستگاه های اجرایی از طریق سازکارهای داخلی قوه مجریه که یکی از موضوعات دستور کار استانداری است بحث اختلاف نظر دستگاه های اجرایی در برداشت از قوانین است که در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار می دهیم.

وی در رابطه با پروانه کسب توسط واحدهای بینایی سنجش – اپتومترها اظهارداشت : عینک فروش ها باید مسئول فنی داشته باشند و با تائید مسئول فنی  و کارشناس فنی که مورد  تایید  دانشگاه علوم پزشکی می باشد اقدام کنند .

وی افزود: اپتومتریست ها و عینک فروش ها  که فقط فروش عینک آفتابی و فرم را داشته باشند باید حتما مجوز اصناف را داشته باشند.َ

مهدی امیدوار، رئیس اتاق اصناف خر اسان شمالی در رابطه با عدم اخذ پروانه کسب توسط واحدهای بینایی سنجش – اپتومترها بیان داشت :درسال ۱۴۰۰ هیأت مقررات زدایی اعلام نمود که اپتومتریها بایستی پروانه فعالیت را از اتاق اصناف محل فعالیت نیز اخذ نمایند .

وی افزود: عینک فروشان مکلفند نسبت به اخذ پروانه کسب از اتحادیه صنف سازندگان اقدام نمایند.

سهرابی نماینده دانشگاه علوم پزشکی نیز دراین جلسه  خاطرنشان کرد: تا سال ۱۳۶۸ ما رشته آکادمیک بینایی سنجی نداشتیم و افراد در مدارس دوره می دیدند و پروانه کسب صادر می شد.

سهرابی موضوع تخلفات صنفی و گران فروشی ها را بر اساس ماده ۱۸ قانون نظام پزشکی  جز وظایف و تکالیف علوم پزشکی اعلام کردند .

حسینی رئیس اتحادیه تجهیزات پزشکی بیان کرد: بحث پزشکی و مداخله در مسائل پزشکی و بحث نرخ گذاری خدمات که مربوط به معاونت درمان است بر عهده سازمان نظام پزشکی می باشد ولی بحث نرخ گذاری عینک و اکسسوری ها که حاشیه سود بالایی دارند باید زیر نظر اصناف باشد.

نماینده انجمن اپتومتریهای استان نیز در ادامه اظهار داشت: فروش بر مبنای چه مدرکی باید مجوز اخذ نمایند و اینکه ساخت از فروش جداست و حتی برای تخلف در تعمیرات مرجع رسیدگی تعزیرات در امور پزشکی می باشد.

 سهرابی ضمن اعلام اینکه مشاغل خاص زیر نظر وزارت بهداشت است افزود: مسائل مربوط به تجویز عینک وساخت لنز عینک طبی از لحاظ قانون صنفی جداست و در آن هیچ بحثی نیست با مبحث  فروش عینک متفاوت است

مهرداد داودزاده نماینده سازمان صمت خراسان شمالی  تصریح کردد : سازمان صنعت معدن و تجارت و اتاق اصناف متولیان کسب و کار در کشور هستند و در مبحث بینایی سنجی نمی تواند مداخله کند اما بینایی سنج ها هم حق فروش عینک را ندارند و اگر مبادرت به فروش داشتند بایستی پروانه کسب بگیرند .

کرامتی نماینده استانداری خراسان شمالی گفت: ارائه خدمات برای حفظ سلامت افراد در چارچوب قوانین و مقررات اقدام مهمی است که باید بر اساس آن راهکار ارائه نمود.

ایشان با اشاره به  شفافیت موضوع اظهارکرد: فروش عینک یک خدمت نهایی است و باید مجوز اصناف را داشته باشد و اگر قرار باشد اصناف عدسی هم بدهند باید مسئول فنی داشته باشند و زیر نظر علوم پزشکی مجوز  صادر شود.

اخبار بیشتر